Els keek rond en zag haar collega’s ijverig verder schrijven. Opnieuw keek ze naar de slide met de opdracht. “Heb ik het wel goed begrepen? Wat schrijft Olivier daar toch allemaal neer? Ik ben al zo lang klaar, ik snap er niets van.”
Olivier keek op zijn beurt even rond en voelde zich plots bekeken. “Oei, zijn die al klaar? Ik kwam net op dreef”.
Ik zag dit alles gebeuren, net zoals het altijd gebeurt bij deze oefening tijdens een MBTI workshop. De ene helft is al snel klaar, de anderen blijven maar schrijven. “Ok, we stoppen even. Pennen neer en vertel me wat er op je blaadje staat”.
Els: “een blikje cola”
Olivier: “Oei ja, sorry, ik heb het wat anders aangepakt”. “Massa consumptie, ongezond, de kerstman, marketingmachine, mijn broer drinkt het graag maar ik niet” en “Ik wilde net het Coca Cola kerstliedje neerschrijven maar ik had geen tijd meer”.
Gelach alom.
Els: “Wat?? Ja dat was de opdracht toch niet? Er staat: “Wat zie je?”, niet “waar denk je allemaal aan”. Ik weet dat allemaal ook wel hoor, maar ik dacht niet dat dit de bedoeling was.” Els voelt zich duidelijk even uit haar lood geslagen. Want hoe kan het dat zo’n eenvoudige opdracht zo anders ingevuld wordt?
Olivier: “Ja, ik weet ook wel dat dat mààr een blikje is, maar dit is waar ik meteen aan denk als ik dat zie”, “Mijn gedachten springen meteen naar alles dat met Coca cola te maken heeft”.
Deze oefening zorgt steeds voor grappige momenten, maar ook voor ongeloof en onbegrip. Hoe kan het dat onze hoofden zulke eenvoudige opdracht zo anders invullen? En natuurlijk weet Els ook wel dat Coca Cola een Amerikaanse marketinggigant is en Olivier heeft ook echt wel dat rode blikje gezien. Onze ogen zien natuurlijk allemaal hetzelfde: een blikje cola, maar ons hoofd gaat er op een andere manier mee aan de slag.
Over cilinders en globalisering
Zulke opdracht is een mooie kickoff voor de S-N dimensie van MBTI. Hoe gaan we aan de slag met de informatie in de wereld rond ons? Van welk soort informatie houden we, waar besteden we meer aandacht aan?
Personen met een voorkeur voor Sensing houden van alles wat er écht is, wat ze met hun zintuigen (hun “senses”) waar kunnen nemen. Zij houden van duidelijke instructies en praktische toepassingen, ze hechten waarde aan de feiten en de details en hen overtuig je alleen met een gek idee als het praktisch ook haalbaar is, en best ook binnen het budget past. Ze duiken graag diep in data om alles tot in de puntjes te snappen.
En zij noteren bij het cola blikje zaken als: “Een rood, koud blikje, met zwierige witte letters. Het is een cilinder en bevat 33cl en is ongeveer 10 cm hoog.”
Personen met een voorkeur voor Intuition aan de andere kant, blijven liever meer high-level en leggen continu linken. Ze zien snel verbanden en gelijkenissen. De praktische kant van de zaak is voor hen niet prioritair, dit is iets dat achteraf wel bekeken kan worden. Ze worden wat zenuwachtig bij een massa data en analyseren data graag vertrekkend vanuit hypotheses. Bij een nieuwe situatie kijken ze naar een gelijkaardige situatie in het verleden, en hoe die toen aangepakt werd. Of heeft een ander team misschien iets gelijkaardigs meegemaakt waar we van kunnen leren?
En zij noteren bij het cola blikje zaken als: “Holidays are coming, holidays are coming”, “marketingmachine’ of “globalisering”.
Weet met wie je spreekt
Deze dimensie zorgt vaak onbewust voor wrijvingen in een team, wanneer men zich niet bewust is van deze verschillen.
Zo loont het bijvoorbeeld erg om te weten welke voorkeur je manager heeft, of eender welke “tegenpartij” aan wie je iets moet uitleggen/presenteren/verkopen. Een persoon met voorkeur voor Intuition verveel je best niet met de details van je werk. Het interesseert deze persoon niet (lees: het kost hem energie om hierover na te denken) hoeveel uren je hieraan gewerkt hebt of welke moeilijkheden je tegengekomen bent of welke analyses je gedaan hebt. Start het gesprek met je conclusie, met de essentie van je verhaal. Op dat moment zal je de aandacht trekken, hier krijgt deze persoon energie van. De grote lijnen dus. De kans is groot dat je hem of haar op dit moment al overtuigd hebt en kan beginnen spreken over de volgende stap of andere mogelijke toepassingen.
Een persoon met voorkeur voor Sensing daarentegen zal exact willen weten hoe je tot je conclusie gekomen bent en zal hier ook aandacht aan besteden, lees: energie van krijgen. Je zal hier rijke feedback krijgen en samen ervoor zorgen dat alles klopt en praktisch haalbaar is. Starten met je conclusie bij dit type persoon heeft een averechts effect en wekt frustratie op: “ik ga je pas geloven als ik weet hoe je hiertoe gekomen bent, dus laten we het daar maar eerst over hebben”.
Dus onafhankelijk van je eigen voorkeur, is het vaak erg nuttig om in te spelen op de voorkeur van je tegenpartij, zijn of haar “taal” te spreken, om zo sneller je eigen doel te bereiken.
Elin De Boel is zelfstandig ondernemer sinds 2014. Als MBTI coach begeleidt ze business teams tijdens interactieve workshops naar een betere communicatie en samenwerking. Door haar voorgaande ervaring in de bedrijfswereld worden de MBTI inzichten erg praktisch en toepasbaar. Elin is MBTI Stap I gecertificeerd. Voor meer informatie: www.hellomonday.be
Comments